M-Audio CODE 49 Test

Kategórie
 
 
 
 
 

M-Audio CODE 49 Test


USB/MIDI keyboard controller

 

Firma M-Audio je v segmente USB/MIDI keyboardov mimoriadne plodná. Po sériách Keystation, Oxygen, Axiom, Axiom Air, Keystation II tu máme zbrusu novú modelovú radu s označením CODE. V tejto rade firma ponúka tri vyhotovenia a síce CODE 25, 49 a 61. Verzie 49 a 61 sú funkčne a výbavou zhodné, líšia sa len v počte kláves, čo prezrádza číslo v názve. Verzia 25 má okrem menšieho počtu kláves aj polovičný počet faderov a encoderov oproti dvom väčším modelom.

 

Zase ďalší "kontroler" ?

Presne táto otázka mi preblesla hlavou, keď som zaregistroval prvé upútavky na tento produkt a opakovane, keď som bol po čase oslovený na napísanie tejto recenzie. Za tie roky, čo sa pohybujem v oblasti hudobných nástrojov, som zaregistroval v máloktorej oblasti taký "boom" ako práve v tomto segmente. Rok čo rok sa na frankfurtskom veľtrhu mohol človek stretnúť s množstvom nových produktov v tomto segmente, ale aj množstvom nových výrobcov, väčšinou z Číny. Je jasné, že vďaka prudkému a nekončiacemu pokroku v oblasti počítačových technológií, vývoju DAW a ich následnému zlacňovaniu  a masívnemu rozšíreniu, je dnes v podstate bežné, že väčšina hudobnej tvorby-chtivého obyvateľstva siahne po kombinácii "počítač+DAW+USB/MIDI keyboard" ako akomsi základnom setupe potrebnom pre tvorbu. Špeciálne keď sa už počítač nachádza v každej domácnosti. Napriek tomu, že tento boom už trvá niekoľko rokov a na trhu sa za ten čas objavilo nepreberné množstvo MIDI keyboardov v rôznych cenových kategóriách, dalo by sa povedať že väčšina týchto produktov ponúkala a ponúka stále to isté. Iste, vlastne veď už čo iné ako posielanie MIDI informácii do DAW by mal taký USB/MIDI keyboard alebo controller vedieť?!

Ale zase aby som bol naozaj objektívny, k určitým posunom vo vybavenosti týchto produktov v priebehu rokov predsa len prichádza. Po prvých riadiacich klaviatúrach, ktoré sa pripájali k počítaču pomocou GAME portu a v podstate mali len klávesy a ovládač ohýbania tónu (pitch bend) a modulácie v podobe koliesok alebo páčky, sa neskôr na trhu objavili najprv sporo vybavené keyboardy, ale za to už osadené USB rozhraním  a do ich výbavy postupne pribúdali, otočné a ťahové ovládače, programovateľné tlačidlá, pamäťové pozície na uloženie vlastných nastavení, neskôr gumové tlakovo citlivé pady na pohodlnejšie nahrávanie bicieho partu, displeje s rôznym množstvom zobrazovaných informácií o tom v akom móde sa práve controller nachádza, alebo aké dáta a po akom MIDI kanále vysiela...no a to sme už prakticky v súčasnosti...Toto všetko už na trhu je a ponúka to okrem mnohých ďalších výrobcov aj firma M-Audio.

Tak v čom je teda tento produkt, iný, lepší?

 

Ano, "ďalší" USB/MIDI keyboard a controller

Aj takto by sa dalo na odpovedať na otázku položenú v názve predchádzajúceho odstavca, ale až také jednoduché a jednoznačné to nebude. Napriek tomu, že základnou vybavenosťou tento USB/MIDI keyboard nijako nevybočuje z rady (veď ani nemá veľmi kam...), predsa len firma M-Audio zakomponovala do tohto produktu niekoľko noviniek, nových funkcionalít a pár neštandardných riešení- nazvime ich prekvapivými...

 

Design, mechanické prevedenie a ovládacie prvky

Po vybalení z krabice leží predo mnou na stole elegantný biely keyboard síce v plastovom, ale zato pevnom prevedení. Všetky ovládacie prvky, či už tlačidlá, fadery, encodery a pady pôsobia veľmi sodidne, na dotyk su príjemné a nevykazujú známky "vaklania" sa do strán, vrźgania či iné zvukové a mechanické prejavy. Skrátka dobrý pocit.

 

Klaviatúra

Prvé, čo padne do oka je solídne vyzerajúca klaviatúra tváriaca sa ako waterfall mechanika, ktorú poznáme z organov. Píšem preto že tváriaca sa, lebo na rozdiel od skutočnej waterfall mechaniky, táto má  na prednej časti kláves vrchnú odskočenú (trčiacu) hranu. Klávesy sú aj z prednej strany plné, čiže nie je popod ne vidieť pomaly až do útrob nástroja, ale sú pekne uzatvorené čo prídáva na elegancii vzhľadu nástroja. Bočné hrany kláves sú príkladne zaoblené, čiže ani po častom hraní glissanda nebudete musieť siahať po lekárničke a oblepovať si porezané prsty. Výrobca píše o tejto mechanike len to že je plnej veľkosti, rýchlostne a tlakovo citlivá, ja by som len doplnil, že pocitovo na mňa pôsobí ako čiastočne vyvážená, má prijemný "dosad" a rovnako príjemný návrat, takže aj pri rýchlejšej hre vám neodskakujú klávesy z pod prstov a celkový pocit z hry je veľmi dobrý. A práve kvalita použitej mechaniky a pocit, ktorý vám pri hre dáva, sú jednou z tých pozitívnych vecí, ktorými sa tento produkt odlišuje od záplavy iných v tomto tak preplnenom segmente.

 

Ovládacie prvky

Okrem samozrejmej klaviatúry tu nájdeme na vrchnej strane (z ľava do prava) kolieska na ohýbanie tónu a ovládanie modulácie,  pomerne veľký a úplne predpotopný 7 segmentový LED display!!! ( k tomuto úkazu sa ešte vrátim), 9 ťahových potenciometrov (faderov) a pod nimi, 9 programovateľných tlačidiel, 4 tlačidlá na posun po banke faderov, prepínanie režimu tlačidiel a prepínanie režimu faderov, 8 encoderov s tlačidlom na prepínanie režimu encoderov, ďalšie 4 tlačidlá ktoré služia na prepínanie režimu a voľbu funkcí vedľa ležiaceho X/Y touch padu. A tu sa dostávame k druhej pozitívnej veci na tomto "nástroji". Aj keď už nie je touch pad žiadnou prevratnou novinkou ani v tomto segmente, predsa len tiež nie je ani tak bežnou vecou vo výbave súčasných USB/MIDI keyboardov. Jediné čo ma na tomto inak veľmi pozitívne hodnotenom prvku mätie, je jeho umiestnenie úplne v pravo na hornej časti panelu, ale k tomu sa tiež ešte vrátim. Posledným prvkom umiestneným na ľavej strane pod kolieskami ohýbania tónu a modulácie je sada 16-tich rýchlostne citlivých programovateľných padov s podsvietením, ktorého farbu si môže užívateľ definovať podľa funkcie, ktorú jeden či viacero padov majú momentálne nadefinovanú. Bingo! Veľmi dobrá vec! Pady sú rozmiestnené v matrici 4x4, k ich umestneniu sa však tiež ešte vrátim...

 

Zadný panel

Tu nájdeme otvor pre Kensigton lock, konektory MIDI IN a MIDI OUT, vstup pre Volume pedál, vstup pre Sustain pedál, ďalej je tu USB konektor pre pripojenie k počítaču, ktorý zároveň slúži aj ako zdroj napájania nástroja, vedľa je hlavný vypínač a úplne posledný je konektor pre pripojenie napájacieho adaptéra (adaptér nie je súčasťou balenia a je potrebný len keď používate nástroj bez počítača na ovládanie iných nástrojov alebo zvukových modulov pripojených pomocou MIDI konektorov)

V balení nástroja sa nachádza ešte USB kábel, návod a kartičky s registračnými číslami pre zaregistrovanie stiahnuteľnej softwareovej výbavy, ktorou je Ableton Live Lite, a nástroje LOOM a Hybrid 3.0

 

Umiestnenie ovládacích prvkov

Aby som definitívne uzavrel tému designu a vybavenosti vrátim sa k veciam, ktoré som v samotnom popise už "nakúsol". Ako prvý spomeniem display. Neviem ako to nazvať, ale vyjsť v roku 2015 a na inak pomerne slušne technologicky "nadupanom" nástroji so šesť miestnym,  sedem segmentovým LED displayom s červeným podsvietením a výškou znaku 2,5 cm...retro?, niečo pre hipsterov?...ako vravím neviem. Mne to pripadá len ako úplne zbytočné, neopodstatnené spiatočníctvo, ktoré namiesto toho aby bolo niečím užitočné (display by mal v prvom rade  podávať všetky potrebné informácie), len sťažuje prácu. 

Ďaľšou, nazvime to tak designerskou lahôdkou, je umiestnenie mnou už vychváleného touch padu na pravú stranu. Isteže ak je nástroj zamýšľaný určením pre ľaváka tak to má plné opodstatnenie, ale v tom prípade by mal byť celkovo nástroj asi zrkadlovo usporiadaný. Z môjho pohľadu však touch pad ako zdroj modulácie, bude hráč použivať hlavne počas hry napríklad sóla, ktoré vačšinou teda pokiaľ ide o praváka hrá pravou rukou a teda ľavá ruka sa používa na ovládanie modulačných kontrolerov,  ako sú kolieska pitch bend a modulácia a už aj spomínaný touch pad. Skrátka podľa mňa je najlogickejšie umiestnenie touch padu a koliesok blízko pri sebe ako je zvykom na ľavej strane. Hráč má tak pod kontrolou ľavej ruky viacero modulačných zdrojov, bez nutnosti veľkého presúvania ruky. V tomto prípade to však neplatí a funkčnosť resp. ergonómia ustúpila designu.  Ďalšou anomáliou v umiestnení je Master fader na ľavej strane sekcie faderov. Aj keď všetci vieme a poznáme z mixážnych pultov, ktorých funkciu majú okrem iného tieto ovládacie prvky simulovať, že to je presne naopak a Master fader je vždy v pravo. Uznávam, že to nie je žiadna tragédia, ale aj tak krútim hlavou.

Poslednou čerešničkou na pomyselnej designerskej "torte" je umiestnenie sekcie bicích padov vľavo, presne pod kolieska ohýbania tónu a modulácie. Tuto je úplne jasné, že design resp. toto konkrétne umiestnenie navrhol a schválil niekto, kto nemá potuchu ako sa na klávesovom nástroji hrá (alebo to ignoruje). Jednoducho, nech si zoberieme akéhokoľvek výrobcu a akýkoľvek nástroj, v ceste ku kolieskam resp. na ploche pod nimi neumiestňujú žiadne ovládacie prvky, alebo len také ktorým nehrozí mimovoľné stlačenie. Dôvod je jednoduchý. Ak hrá totiž klávesák napríklad sólo v ktorom používa dostatok modulácie a ohýbania tónu, tak si jednoducho pod kolieska oprie dlaň aby si ruku neunavil. V tomto prípade si ju oprie rovno na tlakovo citlivé pady a tie mu spustia zvuk, ktorý má nadefinovaný na príslušnom MIDI kanáli. Isteže, v štúdiu kde má človek čas, si môže počas nahrávania klávesového partu príjem MIDI dát na parte zodpovedajúcom padom jednoducho vypnúť. Ale tento USB/MIDI keyboard, ako jeden z mála na trhu, naozaj umožňuje vďaka svojej výbave plnohodnotné nasadenia na live! (k tej výbave sa ešte dostanem) no a v takomto prípade sa proste nedá ešte aj myslieť na to či som si zapol, alebo vypol príslušný part, aby mi náhodou nechcene pady nespustili či už nejaký zvuk, sampel, alebo patern. Mne skrátka toto umiestnenie vyslovene vadí a pokiaľ vyššie spomínané prehrešky voči ergonómii môžme označiť viac za kozmetické, v tomto prípade musím povedať, že to je riešenie nešťastné. Pripadá mi to tak, ako keby sa výrobca chcel silou mocou odlíšiť od všetkých ostatných aj v tom čo je zabehnuté ako štandard. Výrobcovia automobilov tiež nemontujú volant pred zadné sedadlá len aby sa odlíšili...

 

Funkcionalita a výbava

Nástroj po funkčnej stránke ponúka všetko to bežné, čo sa dá od USB/MIDI keyboardu a controlleru očakávať. O tom je zbytočné sa rozpisovať, to už vedelo x desiatok jeho predchodcov. Voľne definovateľné parametre pre jednotlivé ovládacie prvky, ako aj továrensky prednastavené presety pre jednotlivé DAW. Tých je celkom 12 a sú kompletne prepísateľné. Čiže predpoklad je, že používate 1 alebo 2 rôzne DAW systémy, ktorých presety si necháte v pamäti pre štúdiové použitie. A do ďalších pozícií si môžete zapísať nastavenia pre rôzne live setupy. Či je celková pamäť 12 málo alebo dosť, nechám na každom užívateľovi. Pravda je taká, že v dnešnej dobe už veľkosť pamäte nie je žiadnym faktorom ovplyvňujúcim  výslednú cenu zariadenia a tak kľudne aj tento nástroj mohol mať rovnako dobre aj 128, 256 alebo 1000 pamäťových pozícií. Otázkou by bolo koľko, na čo a či vôbec by ste ich využili...ale nepoložíme si ju. Výrobca rozhodol že ich bude 12. Vďaka implementovanej funckii MEM DUMP však môžeme ktorúkoľvek pamäťovú pozíciu zálohovať v počítači a neskôr zase poslať spať do controlleru.

 

Ovládacie sekcie

Nástroj je rozdelený do viacerých kontrolných sekcií, ktoré môžu ovládať rôzne parametre rôznych koncových zariadení, alebo aplikácií, či virtuálnych nástrojov. Každej zóne, alebo každému jednotlivému ovládaciemu prvku v nej môžme pritom nastaviť iný komunikačný MIDI kanál. Toto je veľmi užitočná funkcionalita a  ešte v nedávnej minulosti nebola až tak bežná na USB keyboardoch. Môžme teda napríklad priradiť rôzne MIDI kanály, pedálom, modulačným kolieskam, každému jednotlivému biciemu padu či faderu, alebo encoderu. Bicie pady maju továrensky prednastavený MIDI kanál 10. Silnou prednosťou tohto nástroja je však možnosť rozdeliť klaviatúru na 4 rôzne zóny, tým prideliť rôzne MIDI kanály, ku každej zóne môžme prideliť napríklad časť faderov alebo encoderov a toto celé nastavenie uložiť ako live setup. Získame tak nezávislé ovládanie napr.  4 rôznych virtuálnych nástrojov a k tomu ešte bicie nástroje na vlastnom MIDI kanály, alebo spúšťanie bicích paternov či slučiek. K tomu dedikované sekcie ovládacích prvkov a voila! máme pod rukami skvelý nástroj na live ktorý ponúka čo-to z funkcií skutočného masterkeyboardu. Toto je asi zásadná funckionalita, ktorá odlišuje tento USB/MIDI keyboard od množstva iných na trhu! Škoda len, že jednotlivým zónam sa nedá prideliť zvlášť komunikácia po USB a MIDI . To už by skutočne zasahovalo do funkcií profi masterkeyboardov. Štandardné MIDI je defaultne vypnuté, po zapnutí duplikuje dáta posielané do USB.

 

Režimy ovládacích sekcií

Ďaľšou vychytávkou je, že každá z troch sekcií teda fadery, encodery a programovateľné tlačidlá má možnosť prepínať režim v ktorom pracujú. Takto je možné prepínať pri faderoch a encoderoch medzi MACKIE/HUI protokolom, ktorým ovládate vlastný DAW a MIDI control módom v ktorom ovládate parametre ľubovolného virtuálneho nástroja. Tlačidlo prepínania režimu každej sekcie pritom mení farbu podsvietenia podľa toho v ktorom režime je práve sekcia prepnutá. Toto zprehľadňuje prácu s nástrojom hlavne na pódiu.

Pre sekciu programovateľných tlačidiel je tu okrem MACKIE/HUI a MIDI ešte aj HID mód, ktorý umožňuje jednotlivým tlačidlám nadefinovať napríklad klávesové skratky, ktoré najčastejšie v rámci DAW používate, čím sa dá práca s DAW zefektívniť. Každému programovateľnému tlačidlu je možné zadefinovať v akom móde spínania bude fungovať teda LATCH alebo MOMENTARY a rovnako každému prideliť v rámci režimov MIDI a HID aj jednu zo siedmych farieb.

Sekcia X/Y touch controlleru umožňuje zvlášť pre každú os zvoliť jedn z troch režimov: NOTE, MIDI a HID

Režim NOTE umožňuje vysielanie nôt v rozsahu ktorý si vopred nadefinujete. Toto poznáme napríklad z produktov Kaoss série od Korg-u. Režim MIDI slúži na zadefinovanie ľubovolného MIDI controlleru ktorý budete pohybom prstu v ose X alebo Y ovládať. Režim HID umožňuje touch pad použiť na pohyb v menu DAW a jeho ovládanie namiesto myši. V tomto režime dve dolné tlačidlá vedľa touchpadu slúžia ako tlačidlá myši.

Pre sekciu padov je možné nastaviť MIDI kanál pre každý pad, číslo noty, MIDI CC, alebo PC ktoré bude vysielať, režim MOMENTARY alebo TOGGLE, ako aj jednu z 13-tich farieb podsvietenia alebo podsvietenie vypnuté. Celej sekcii sa dá potom nastaviť jedna z 10-tich kriviek citlivosti a transpozícia v rozsahu +12 a -12 poltónov. Oktávová transpozícia sekcie padov má zvlášť tlačidlá pod displejom.

Všetky tieto vyššie popísané možnosti nastavenia všetkých sekcií či jednotlivých kontrolerov sú uložené ako preset.  Naozaj spústa parametrov.

 

Inštalácia a funkčnosť

Tu ani neviem čo napísať. Po pripojení na počítač s min WIN 7 a vyššie alebo OSX 10.7.5 a vyššie nič netreba inštalovať a všetko funguje od prvého pripojenia tak ako má. Vo svojom DAW si len vyberiete ktorým protokolom (MACKIE alebo HUI) budete DAW ovládať a rovnaký vyberiete aj na USB keyboarde. V tom momente je ovládanie DAW nastavené. Súčasťou továrenských presetov sú okrem konkrétneho DAW aj prednastavené ovládače všetkých sekcií v MIDI režime na ovládanie parametrov nástrojov ktoré sú po zaregistrovaní USB keyboardu stiahnuteľné z internetu, teda LOOM a HYBRID. Každý preset DAW (Ableton Live, Pro Tools, Cubase, Logic Pro a Bitwig Studio) má teda dve varianty. Raz s ovládačmi pre LOOM a raz pre HYBRID. Okrem toho je jeden preset venovaný General MIDI a jeden je kombináciou Abletonu Live s čiastočne nadefinovanými ovládačmi pre obidva nástroje LOOM aj HYBRID spolu bez nutnosti prepínania presetu. Pokiaľ chcete v rámci práce s DAW ovládať nejaký iné virtuálne nástroje, musíte si ovládacie sekcie v režime MIDI sami namapovať tak, ako vám to pri práci najlepšie vyhovuje.

Ovládanie je jednoduché a vďaka rozdielnym farbám podsvietenia tlačidiel a padov aj veľmi prehľadné.

 

Záver

M-AUDIO CODE 49 je nástroj, ktorý v danom segmente v ničom nezaostáva za konkurenciou, naopak v niektorých prípadoch ponúka oveľa viac ako je bežné. Samozrejme ako všade, aj tu je čo vytknúť. Výrobca si mohol odpustiť experimentovanie s rozložením ovládacích sekcií za každú cenu, čo podľa môjho názoru prinieslo prinajmenšom rušivý ergonomický moment. Rozhodne je to však zaujímavý produkt, dobre použiteľný nie len v domácom štúdiu, ale aj na pódiu ako riadiaca klaviatúra pre virtuálne ako aj HW nástroje.

 

Plusy:

Kvalitné mechanické prevedenie tela nástroja a všetkých ovládacích prvkov, veľmi dobre hrateľná klaviatúra, prepínanie pracovných režimov jednotlivých controller sekcií, rôzne nastaviteľné MIDI kanály pre jednotlivé sekcie, ovládače a pady, možnosť výberu rôznych farieb podsvietenia padov a tlačidiel podľa nastaveného režimu a funkcie, 4 zóny klaviatúry vrstvené vedľa seba, na seba alebo v kombinácii 2+2 na rôznych MIDI kanáloch, X/Y touch pad, vstupy pre Volume a Sustain pedál, netreba inštalovať žiadne drivery, kompatibilita s WIN10

 

Mínusy:

Trochu nelogické umiestnenie touch padu na pravej strane, neergonomické až rušívé umiestnenie padov na ľavej strane pod kolieskami pitch bendu a modulácie, 6 miestny a 7-segmentový LED display, nemožnosť smerovať jednotlivé zóny alebo controller sekcie nezávisle do USB alebo MIDI OUT, nepodporuje prácu so SysEx

 

-hubert-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia